Onze kerntaak is om leerlingen een kwalitatieve, diplomagerichte opleiding te bieden. Wij stomen hen klaar voor een vlotte integratie op de arbeidsmarkt of bieden hen een vliegende start in het hoger onderwijs.
Wij bereiden onze leerlingen voor op een steeds evoluerende maatschappij. Wij dragen zorg voor onze leerlingen opdat zij in een steeds sneller veranderende maatschappij kunnen functioneren als zelfredzame, verantwoordelijke, creatieve en gelukkige burgers.
Wij groeien naar een innovatieve onderwijscultuur die leerlingen uitdaagt om zelf hun talent voor technische vaardigheden te ontdekken. Met de hulp van de bedrijfswereld en de stagebedrijven triggeren en motiveren wij de leerlingen om hun interesse voor STEM (Wetenschappen, Technologie, Engineering, Wiskunde) te ontwikkelen.
Wij brengen de woorden van Harry Edwards, socioloog, tot leven: “Wij moeten onze kinderen leren dromen met de ogen open.” Elke dag hebben wij, onderwijzend personeel, het voorrecht in een levend leerlaboratorium aan de slag te gaan. Daarom vertrekken wij vanuit ‘onschuld’ en ‘durf’ en we zetten onderwijskundige experimenten op, dialogeren erover met onze medewerkers en onze leerlingen en verhogen zo de leerervaring/leerwinst van zowel onszelf als onderwijsprofessional als van onze leerlingen.
“Wat men moet leren doen, leert men door te doen” zei Aristoteles. Daarom ontwikkelen en realiseren wij een schoolcultuur waarin professionalisering, collegialiteit en welbevinden centraal staan om onze leerlingen en onze medewerkers te laten uitblinken in hun kerntaak. In tijden van talenten ’crisis’ ontginnen wij de heel belangrijke grondstoffen: de kennis en de vaardigheden van onze leerlingen en onze medewerkers. Wij zijn geen school op basis van het fastfoodmodel, maar leveren kwaliteit die je in een sterrenrestaurant mag verwachten.
Wij laten ons niet intomen door de grenzen van onze medewerkers en van onze leerlingen. Onze middelen zijn niet onbeperkt. Wij bouwen verder aan de droom van Don Bosco en geven via sport, spel, redelijkheid, hartelijkheid en geloof alle kansen aan alle leerlingen. Wij creëren een participatieve, motiverende en zorgende onderwijscultuur waarin wij alle leerlingen en alle medewerkers ondersteunen in hun ontplooiing.
"Spelend leren" was voor Don Bosco de sleutel om jongeren te laten groeien tot gelukkige jongvolwassenen. Jacques Yves Cousteau zei: “Spelen is een bezigheid die men niet ernstig genoeg kan nemen”. Wij bieden jongeren de ‘speelruimte en tijd’ die zij verdienen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen opdat zij deze kunnen inzetten voor een betere wereld.