Leerhindernissen

Sedert 1990 hebben wij ons geëngageerd om kinderen met leerhindernissen met de nodige zorg te omringen. het is een lange weg geweest van vallen en opstaan, maar wat we vandaag aan ouders beloven, maken we ook waar, ook al is blijvend communiceren tussen alle partijen noodzakelijk. Eén woord is fundamenteel in het welslagen van de begeleiding: BEGRIP!

Sticordimaatregelen

Op onze school geloven we dat vele sticordimaatregelen voor elk kind een houvast bieden. Vandaar dat het korps gekozen heeft om een basispakket aan sticordimaatregelen toe te passen in hun dagelijkse werking. Bij inschrijving van een nieuwe leerling voert een lid van het inschrijvingsteam een gesprek met de ouders. De informatie wordt genoteerd. Er wordt gevraagd naar het attest, het gemotiveerd verslag,... Deze documenten worden ingescand en toegevoegd aan het leerlingenvolgsysteem op smartschool zodat de leerkrachten die les geven aan de leerling in kwestie de documenten kunnen inkijken. De inschrijver noteert eveneens de specifieke sticordimaatregelen die het kind in het verleden hielpen. In de meeste gevallen volgt er een intakegesprek met de graadcoördinator. Inschrijver vult extrazorgformulier in. Eind augustus is er een onthaalmoment voorzien voor alle GON-leerlingen. Daarnaast informeert de graadcoördinator de klassenraad over de leerlingen die specifieke behoeften (uitgebreide maatregelenpakket) hebben. Een voorbeeld is laptopgebruik in de klas. De graadcoördinatoren maken per klas een overzicht van leerlingen met extra zorg. Dit is handig voor de leerkrachten die aan de klas lesgeven, vooral voor leerkrachten die maar één lesuur in de klas komen. Daarnaast zitten zij samen om de overgang van zorgleerlingen van de ene graad naar de andere te bespreken zodat die overgang zo vlot mogelijk gebeurt.Leerkrachten van het GOK-team voeren in de loop van september een gesprek met elke leerling over hoe zij de basismaatregelen ervaren. Er wordt besproken of leerlingen extra maatregelen nodig achten. Dit wordt meegenomen naar de klassenraad door de graadcoördinator.Bij het bespreken van de leerlingen op de klassenraad in oktober wordt besproken of verdere sticordimaatregelen nodig zijn. Deze worden daar vastgelegd en aan de ouders gecommuniceerd via een brief én bij het oudercontact.Bij leerlingen die tijdens het schooljaar instromen, wordt hetzelfde stappenplan gevolgd.